- Meddelanden
- 32
- Mottagna reaktioner
- 16
- Poäng
- 52
Jag fick idag mitt fjärde avslag på ansökan om skuldsanering. Jag har ca 1 miljon i skulder som utmäts av kronofogden, ytterligare 750000 i lån på bostaden som jag inte längre äger och 600000 till min före detta sambo. Jag fick avslag för att jag skrev över huset på min fd sambo för att skriva av en del av det jag är skyldig hen. Jag har haft ett spelmissbruk, jag spelar inte längre och kommer aldrig någonsin att göra det igen, alla mina skulder kommer från spelet.
Är det värt att försöka överklaga? Vad skriver jag i så fall i en överklagan? Är det någon här som överklagat och fått rätt?
Jag är väldigt uppgiven och har löneutmätning sedan mars, deras bedömning är att jag inte gör tillräckligt för att betala tillbaka. Jag jobbar heltid och har utmätning på 14000 varje månad, vad mer kan man göra liksom?
Är det värt att försöka överklaga? Vad skriver jag i så fall i en överklagan? Är det någon här som överklagat och fått rätt?
Jag är väldigt uppgiven och har löneutmätning sedan mars, deras bedömning är att jag inte gör tillräckligt för att betala tillbaka. Jag jobbar heltid och har utmätning på 14000 varje månad, vad mer kan man göra liksom?
Kronofogdens bedömning Vi bedömer att du inte kan betala dina skulder på många år. Vi grundar vår bedömning på din totala skuld i förhållande till vad du kan betala nu och i framtiden. Vi har tagit hänsyn till alla kända omständigheter som påverkar dina möjligheter att betala. Det första villkoret för skuldsanering är därmed uppfyllt. Vi ska även göra en helhetsbedömning av dina personliga och ekonomiska förhållanden för att pröva om det är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Alla dina skulder har uppkommit mellan år 2018 och 2020. Att du har skuldsatt dig med så stora belopp under en kort tid talar emot en skuldsanering. Skuldsättningen är dessutom relativt nära i tiden. Du har tagit lån för att finansiera ett spelande om pengar. Att merparten av dina skulder har uppkommit på detta sätt och relativt nära i tiden och under en kort period. Du har betalat på dina skulder under en kortare period via utmätning sedan mars 2022 är inte några särskilda ansträngningar för att betala på dina skulder, detta talar starkt emot en skuldsanering för dig. Du har nyligen sålt din andel av den fastighet du tidigare ägde till hälften. Att du uppger att du inte ägd fastigheten mer än på pappret ändrar inte vår bedömning eftersom ni uppgett till Lantmäteriet att ni äger den hälften var. Du sålde din andel till din tidigare partner för minska den skuld som du hade till denne. Att ingen värdering gjordes och att du valde att ge pengarna till din tidigare partner har missgynnat övriga fordringsägare som inte fått betalt i och med försäljningen. Om en värdering gjorts hade eventuellt fler fordringsägare kunnat få betalt. Summan är av ett betydande belopp. Vid en helhetsbedömning av din situation finns det flera omständigheter som talar emot en skuldsanering för dig. Vi bedömer därför att det i dagsläget inte är skäligt att bevilja skuldsanering för dig. Vi avslår därför din ansökan.