Öka bolån

Vi har satt oss djupt i skiten. Trodde inte själv att det var möjligt att sjunka så lågt. Min parter och jag har totala blancolån på 2.7 miljoner... Hur blir man ens beviljad dessa summor? Jo det är vårt eget fel och ansvar det är vi medvetna om. Det enda vi kan "skylla på" är att vi båda har dålig impulskontroll och att vi plöjt ner galet med pengar i huset. Allt i från kök till uteplats är köpta med blanco eller andra krediter. Vi värderade huset och fick en värdering till 1.1 miljon. Vi har idag lån på ca 400tusen. Men vem vill låna ut till oss med dom skulderna. Dock ligger vi inte efter med något inga anmärkningar eller nått hos inkasso. Betyg på 0.9 och 10.1 dock alldeles för många förfrågningar... Inkomster på 360 tusen/år och ca 440 tusen /år. Våran tanke är att låna på huset och betala sämsta lånen så att vi iaf går runt varje månad.
Jag vet inte vad jag vill med detta inlägg mer än att få råd om hur man hanterar all ångest som följer med att vara skuldsatt. Jag ligger vaken på nätterna och våndas vi betalar våra räkningar i tid men oj vad det tär på mig att veta att summan av vår sammanlagda idioti är nära 3 miljoner! Hur kunde det gå så illa? Skuldsanering är inget alternativ av olika anledningar.

Boka möte med banken? Finns nog inga andra alternativ

Riv av plåstret och gå till banken och fråga om ni kan få hjälp bara.

Jag håller med, övertala någon på den bank ni redan har era förhoppningsvis välskötta bolån hos, det är möjligheten ni har
En skuldsanering skulle inte bli aktuell med mindre än att sälja huset innan.

Hade nästan samma sits. Så här gjorde jag:
1. Skaffa full översikt av alla kostnader och lån. Totalt, kostnad per månad ränta mm.
2. värdera huset kostnadsfritt
3. Ring er egen bank, om ni har bolånet där. (Jag fick avslag men ni är 2).
4. Om er bank vill hjälpa; perfekt. Om INTE, ring och prata med Svea ekonomi eller Nordax (de hjälpte mig).
Det blir lite dyrare ränta men ekonomin går ihop. Sedan kan man få till bättre ränta efter ett halvt/år.
Lycka till!

Dyster kväll. Efter att ha gett Nordax alla våra uppgifter, verifierat löner, värderat huset osv i mars månad fick vi i dag besked att dom inte vill hjälpa oss.
Det har fram tills idag låtit positivt och förra veckan när jag pratade med dom såg det bra ut. Jag har fått jaga handläggaren i flera veckor för att få besked. För några veckor sedan när jag pratade med dom och sa att jag undrade hur det såg ut sa killen på kundtjänst att det bara skulle slutgranskas men såg bra ut. och jag skulle bli uppringd av min handläggare samma dag. Jag väntade på samtalet en vecka och ringde sedan igen, blev åter lovad att kontaktas samma dag eller dagen efter utan att någon ringde. I dag ringde jag och var lite irriterad och sa att nu vill jag ha besked!
Sent i eftermiddags ringer handläggaren och säger att "tyvärr kan vi inte hjälpa er då er driftkostnad blir för hög, vi hade satt ett kommatecken fel vilket gör att kalkylen inte går ihop"... Öhh driftkostnad på en liten kåk på 98km2 kan väl inte stjälpa en hel kalkyl med allt vi har i bagaget! Vi har enorma blanco det vet vi men dom har ju oxå fått allt hela tiden vi har pratat siffror och lösningar och det har låtit jättebra, driften på kåken är inte speciellt hög. Har dom satt 4kr istället för 4000kr då eller?

Ärligt så blev jag så upprörd och förtvivlad att jag inte ens förmådde fråga nått.
Att dom inte kan hjälpa oss kan jag acceptera men att dom fram till förra veckan gett oss positiva vibbar och att det dragit ut så enormt på tiden har jag svårt att köpa. Vi är tillbaka på botten å just nu är jag nära att ge upp!

Usch! Trodde jag aldrig! Lider med er. Det var oerhört osjyst att låta det gå så långt. Jag kommer inte ens ihåg att jag behövde redovisa driftkostnader. Men nästa alternativ är att kontakta Svea ekonomi. Lång handläggningstid men seriösa. Tror dock de har gräns på vad man får låna. Och det blir ett blankolån med huset som säkerhet. Bättre ränta dock. Kolla!

Tack Doodles <3
Vi har inte redovisat några driftskostnader ens utan gissar att det är en schablon dom räknar efter. Vilket gör det ännu märkligare att dom satt kommatecknet fel.
Är det större chans med Svea än Marginalen?

Jag tror det absolut. Svea tar ingen upplysning förrän ni går med på deras plan. Så inget att förlora.

BTW:
1. Glöm inte att jämnka!
2. Ni kan ju kolla med flera banker. Undvik dock UC! Jag sökte Svea först och blev preliminärt godkänd mén det tog för lång tid. Så det blev Nordax.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp