Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Är jag skyldig att betala skatt?

Hej,
Undrar en sak.
Är jag skyldig att betala skatt per/månad?

Låt säg jag har 100.000 i lön - Kan jag få igenom vid specifika situationer få dessa 100.000 netto varje månad för att sen nästa år åka på en skatteskuld och vara skyldig staten istället 300.000.

Vet någon?

Hej,
Undrar en sak.
Är jag skyldig att betala skatt per/månad?

Låt säg jag har 100.000 i lön - Kan jag få igenom vid specifika situationer få dessa 100.000 netto varje månad för att sen nästa år åka på en skatteskuld och vara skyldig staten istället 300.000.

Vet någon?

Så länge du är anställd av ett svenskt företag är din arbetsgivare skyldig att betala preliminärskatt varje månad.

Det är möjligt genom jämkning men i dom beloppen vill dom nog se underlag och inte bara gå på uppgifterna du lämnar skulle jag tro.

Vadå för underlag?

Vadå för underlag?

Förväntade ränteutgifter och aktier du sålt med förlust till exempel. Dvs, det som du ändå kommer få tillbaka när du deklarerat. Det ska alltså inte gå att jämka bort så att du blir skyldig staten något i ett senare skede.

Det underlag du har som visar att du har sådana omkostnader att du inte borde betala någon skatt. Bilpendlar 30 mil enkel resa om dagen, betalar massor med miljoner i ränta eller liknande :)

...OK, så för att skattejämka det vill säga att få ut hela min lön varje 25:e så måste jag styrka en bra anledning till detta för Skatteverket?
Det blir ju lite som att "låna av staten".

Kan dock bli låta svårt för just mig att styrka min situation ;)

Ja alltså jämka är ju ok, meningen är ju då att det ska bli 0 i skatteåterbäring varje år, man har fått ut allt löpande i stället. Om man jämkar med för höga ambitioner så åker man ju på kvarskatt i stället, och har man jätteambitioner i jämkning så kan ju det bli 0 kr att dra varje månad, och sen om det inte stämde så får man det surt på deklarationen i stället.

I mitt fall hade det ju exempelvis varit "bättre" att låna av staten/bankerna för att nästa år i sommar åka på en "smäll" eftersom då kommer jag kunna ta lån medan jag nu bara betalar till skurkar.
Så min tanke vore att dom säg 30.000 jag skattar varje månad - betala dom jag är skyldig och sen nästa år i juni betala staten 350.000 med ett banklån.

Är dialogen något man i sådanafall tar med arbetsgivare eller skatteverket?

I mitt fall hade det ju exempelvis varit "bättre" att låna av staten/bankerna för att nästa år i sommar åka på en "smäll" eftersom då kommer jag kunna ta lån medan jag nu bara betalar till skurkar.
Så min tanke vore att dom säg 30.000 jag skattar varje månad - betala dom jag är skyldig och sen nästa år i juni betala staten 350.000 med ett banklån.

Är dialogen något man i sådanafall tar med arbetsgivare eller skatteverket?
Du måste ha ett beslut om jämkning från Skatteverket.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp