Hem
Forum
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Nytt i forumet
Populära trådar
Bästa Samlingslån
Lånforums guide Samlingslån
Logga in
Registrera
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara titlar
Av:
Nya inlägg
Bokmärken
Sök forum
Meny
Logga in
Registrera
Navigering
Installera vår App!
Installera
Fler alternativ
Kontakta oss
Stäng Meny
Senaste inlägg
Populära trådar
Bästa samlingslån
Bästa Sms-lån
Bästa Lån utan UC
Lånforums guide Samlingslån
Lånforum.se rekommenderar
1.
Zmarta
- Forumets favorit
2.
Lendo
- Ett bra alternativ
3.
Creditstar
- Ingen UC, nytt erbjudande
4.
Klaralån
- Lån utan UC
5.
Brixo Privatlån
- Ingen UC
6.
Loanstep
- Ingen UC, nytt erbjudande
7.
Tomly
- Lån utan UC
8.
Kredio
- Lån utan UC
9.
Flexkontot
- Swish, ingen UC
10.
Ferratum
- Lån utan UC
11.
Brixo
- Swish-utbetalning & Ingen UC
Visa ränteexempel
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Är det samhällets fel..?
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lize" data-source="post: 92332" data-attributes="member: 1435"><p>Schweiz har historiskt sett haft ett extremt lågt skattetryck jämfört med Sverige, vilket i grunden gjort att var och en får ansvara för sin egen sjukvård, försäkringar mm. När jag var ung så betalade jag 85% i skatt på mina övertidspengar fastän jag inte tjänade så mycket. Vi är fostrade till att staten tar hand om oss. Enda sättet att få skattereduktion har varit ränteavdrag och under en tid privat pensionsförsäkring, man fick fullt avdrag. Generationen som är födda på 40-talet och en bit framåt handlade allt för glatta livet med lån; villa, fritidshus, båtar, bilar mm. 80-talets extrema inflation gjorde det lönsamt. Ingen pratade, som de äldre generationerna gjorde, om att man skulle spara först och köpa sedan. Gick något åt skogen så fanns sociala skyddsnät som tog hand om det. Just nu befinner vi oss i ett ekonomiskt mellanting; vi har ett av världens högsta skattetryck, men vi ska betala mer och mer ur egen ficka, pensionen är ett sådant exempel. Trots det har regeringen valt att gynna privat pensionssparande mindre och mindre. Just pensionssystemet är ett riktigt skräckexempel på hur "staten" har förändrat villkoren för många människor radikalt, trots övergångsregler o s v. Om undertecknad enbart skulle ha statlig pension så skulle jag få ut 20 tkr/månad före skatt, vilket är 1/5 av den lön jag tjänat de senaste 10 åren. Jag har jobbat heltid sedan jag var 17 år, aldrig varit sjuk, barnledig eller något annat, har bara haft ledigt när jag haft semester. De senaste 30 åren har jag haft så pass lön att jag betalt maximalt för statlig pension, man får alltså inte mer hur man än jobbar och anstränger sej. Det skiljer 843 kr netto mellan en person som jobbat hela sitt liv och en som har garantipension (fattigpension) eftersom den senare erhåller bl a bostadstillägg. Man kan säga att Sverige inte direkt fostrar till arbete och eget ansvar, varken förr eller nu.</p><p>P.S Nu är det inte synd om mej ur pensionssynpunkt; det är en av de få lyckade ekonomiska drag som jag gjort, jag har en fantastisk tjänstepension.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lize, post: 92332, member: 1435"] Schweiz har historiskt sett haft ett extremt lågt skattetryck jämfört med Sverige, vilket i grunden gjort att var och en får ansvara för sin egen sjukvård, försäkringar mm. När jag var ung så betalade jag 85% i skatt på mina övertidspengar fastän jag inte tjänade så mycket. Vi är fostrade till att staten tar hand om oss. Enda sättet att få skattereduktion har varit ränteavdrag och under en tid privat pensionsförsäkring, man fick fullt avdrag. Generationen som är födda på 40-talet och en bit framåt handlade allt för glatta livet med lån; villa, fritidshus, båtar, bilar mm. 80-talets extrema inflation gjorde det lönsamt. Ingen pratade, som de äldre generationerna gjorde, om att man skulle spara först och köpa sedan. Gick något åt skogen så fanns sociala skyddsnät som tog hand om det. Just nu befinner vi oss i ett ekonomiskt mellanting; vi har ett av världens högsta skattetryck, men vi ska betala mer och mer ur egen ficka, pensionen är ett sådant exempel. Trots det har regeringen valt att gynna privat pensionssparande mindre och mindre. Just pensionssystemet är ett riktigt skräckexempel på hur "staten" har förändrat villkoren för många människor radikalt, trots övergångsregler o s v. Om undertecknad enbart skulle ha statlig pension så skulle jag få ut 20 tkr/månad före skatt, vilket är 1/5 av den lön jag tjänat de senaste 10 åren. Jag har jobbat heltid sedan jag var 17 år, aldrig varit sjuk, barnledig eller något annat, har bara haft ledigt när jag haft semester. De senaste 30 åren har jag haft så pass lön att jag betalt maximalt för statlig pension, man får alltså inte mer hur man än jobbar och anstränger sej. Det skiljer 843 kr netto mellan en person som jobbat hela sitt liv och en som har garantipension (fattigpension) eftersom den senare erhåller bl a bostadstillägg. Man kan säga att Sverige inte direkt fostrar till arbete och eget ansvar, varken förr eller nu. P.S Nu är det inte synd om mej ur pensionssynpunkt; det är en av de få lyckade ekonomiska drag som jag gjort, jag har en fantastisk tjänstepension. [/QUOTE]
Verifiering
Klassisk svensk soppa som är gul och brukar vara populär inom militären...
Skicka svar
Hem
Forum
Övrigt
Fritt
Är det samhällets fel..?
Topp