Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ändring av månadskostnad collector

Har ett stort lån hos collector på 450k, 16,9% ränta och 8,5 år återbetalningstid.

Månadskostnaden är nästan 8500kr/månaden.

Jag såg att det fanns en funktion som heter ”ändra månadskostnad” den funktionen kan man testa när lånet är 6 månader gammalt och det infaller snart.

jag har rätt många ff men hållt mig ifrån nya senaste 6 månader för att få nytt samlingslån om ca 7-8 månader.

funktionen hos collector ska INTE dra en ny kreditupplysning, jag förstår att det är dyrare att förlänga återbetalningstiden men för mig är månadskostnaden nästan på gränsen just nu.

vad tycker ni? Är det värt att testa? Bara för att få lite mer pengar över resterande 6 månader innan nytt samlingslån tas?

/ GurkP

Problemet är 17% ränta (Säkert 19% effektivränta) på ett lån på 450.000 kr. Satt i denna fälla hos Remember med ungefär samma ränta på en halv miljon och det är vansinnigt dyrt.
Är Collector det enda lån du har? I så fall rekommenderar jag att sänka månadskostnaden sen försöka få ner räntan och bli av med det lånet illa kvickt så fort du har 0 UC FF.

När du betalar 8500kr i månaden med denna ränta så antar jag att typ 7500-8000kr är ränta och 500-1000kr amortering. Tar du betalfri månad 1 gång per år så ökar lånet eller står still per år även om du betalar 8500 kr i månaden dom andra 11 månaderna. Men denna ränta är det ungefär lika effektivt att betala som att riva sönder 8500kr i månaden.

Problemet är 17% ränta (Säkert 19% effektivränta) på ett lån på 450.000 kr. Satt i denna fälla hos Remember med ungefär samma ränta på en halv miljon och det är vansinnigt dyrt.
Är Collector det enda lån du har? I så fall rekommenderar jag att sänka månadskostnaden sen försöka få ner räntan och bli av med det lånet illa kvickt så fort du har 0 UC FF.

När du betalar 8500kr i månaden med denna ränta så antar jag att typ 7500-8000kr är ränta och 500-1000kr amortering. Tar du betalfri månad 1 gång per år så ökar lånet eller står still per år även om du betalar 8500 kr i månaden dom andra 11 månaderna. Men denna ränta är det ungefär lika effektivt att betala som att riva sönder 8500kr i månaden.
1900kr amortering på detta lånet, 6500 i ränta ish…

jag har ett lån till hos collector på 40k samt 40k hos Anyfin som jag extraamorterat på när jag har tillfälle!

ursprungsideen var att hålla mig flytande till jag kan ta ett nytt samlingslån för allt när ff gått ut, jag försöker komma under 500k i skuld innan dess.

jag förstår att jag inte ska ta avgiftsfri månad då det bara gör det ännu värre.

men att just höja lånets återbetalningstid tillfälligt (7-8 månader) tills jag kan ansöka om nytt samlingslån för allt känns som en rätt bra idé? Speciellt när de inte drar ny uc.. Att få mer pengar över så jag kan betala av Anyfin och andra collectorlånet snabbare tex.

Skruva upp återbetalningstiden till max. Om det är 15 eller 18 år hos Collector. Fokusera på att betala exatra på dom 2 du sa istället. Sen när du har 0 FF så byt ut detta mot något med förhoppningsvis mycket bättre ränta. Det hade vart min plan här tror jag

Skruva upp återbetalningstiden till max. Om det är 15 eller 18 år hos Collector. Fokusera på att betala exatra på dom 2 du sa istället. Sen när du har 0 FF så byt ut detta mot något med förhoppningsvis mycket bättre ränta. Det hade vart min plan här tror jag
Jag testar att skruva upp till max när den funktionen låses upp hos collector, tror det är 1,5 månader kvar.

Höjer du återbetalningstiden till max (18) år så hamnar du på en månadskostnad på cirka 6700:- men endast ca 300:- är amortering.
Skulle säga att du ska ringa collector och be om löseuppgifter ist och när dom frågar om anledningen till det så säger du att du ska betala av lånet och hoppas på att dom sänker din ränta.

Höjer du återbetalningstiden till max (18) år så hamnar du på en månadskostnad på cirka 6700:- men endast ca 300:- är amortering.
Skulle säga att du ska ringa collector och be om löseuppgifter ist och när dom frågar om anledningen till det så säger du att du ska betala av lånet och hoppas på att dom sänker din ränta.
Problemet är ju att behöver undvika fler uc, kan jag spara in 2k/månaden kommande 8 månader på detta lånet så är mitt andra lån hos Anyfin löst när jag ska samla allt för under 500k.

jag kan absolut testa o ringa upp de, ingen dålig idé men jag känner inte direkt någon koppling för framtiden för just collectorlånet då det ska bytas till min vardagsbank/lendo ändå, beroende på hur situationen ser ut när ff gått ut.

stort tack för tipset hur som!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp