Ändrad prognos från Swedbank

Swedbank ser Riksbanken höja räntan med 75 baspunkter både i september och november (Finwire)​

2022-09-09 13:01
Swedbank har uppdaterat sina prognoser över Riksbankens penningpolitik. Banken förväntar sig få se en räntehöjning på 75 baspunkter i september, följt nu av en till lika stor höjning i november. Det innebär att styrräntan kommer avsluta året på 2,25 procent.

Vid septembermötet väntas Riksbanken också ytterligare reducera sina tillgångsköp. Prognosen är att de halveras i fjärde kvartalet till totalt 4 625 miljarder kronor.

Under 2023 väntas Swedbank göra en till räntehöjning på 25 baspunkter i februari. Det blir för övrigt också det första räntebeslutande mötet att inkludera nya riksbankschefen Erik Thedéen och vice riksbankschefen Aino Bunge.

Swedbank tror vidare att Riksbanken kommer att börja lätta på penningpolitiken först under 2024, initialt med en sänkning på 25 baspunkter.
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
newsroom@finwire.se

Har bundet bolån på 1,39% t o m augusti 2024. Hoppas att räntan då kommer att ligga under 4% snitträntan och att vi skulle kunna få en ny ränterabatt så vi inte får högre än 3%. Omöjligt att veta men hoppas kan man alltid göra :)

Troligtvis sjunker räntan tills dess men jag befarar att den lägsta listräntan ligger runt 5% innan årsskiftet.

Troligtvis sjunker räntan tills dess men jag befarar att den lägsta listräntan ligger runt 5% innan årsskiftet.
Swedbank har redan nu räntor på 4,5 om jag inte minns helt fel så inte omöjligt med 5%. Men så mkt högre tror jag inte att det blir. Men återigen, svårt att förutspå. Har du bolån?

Lyckades binda ett år på 3,1 och hoppas kunna bli klar till juli nästa år.
Den rörliga (3-mån) räntan ligger på 3,59% fram till 28/10 hos Swedbank, alltså listräntan.
Men tanke på att ECB (Europeiska Centralbank) gjorde en historisk största höjning igår så ser
det lite misserabelt ut framöver.

Lyckades binda ett år på 3,1 och hoppas kunna bli klar till juli nästa år.
Den rörliga (3-mån) räntan ligger på 3,59% fram till 28/10 hos Swedbank, alltså listräntan.
Men tanke på att ECB (Europeiska Centralbank) gjorde en historisk största höjning igår så ser
det lite misserabelt ut framöver.
3.1 är i alla fall lägre än alla deras räntor för olika bindningstider. För mig som ligger på 1,39 gäller det verkligen att försöka amortera och beta av alla andra lån så vi kan ha mindre lån när det är dags att binda om. För hade vi nu haft än ränta på över 2,50 då hade det varit extremt mkt svårare att klara det. Så är det ngt jag verkligen haft tur att pricka rätt i livet är det att jag valde att binda på 3 år i juli 2021.

Ja det här kan bli intressant... Har rörlig ränta på bolåneyät inte värt att binda i dessa tider. Bara att försöka sitta lugnt i båten och hoppas att stormen lugnar sig så småningom.

När kan vi vara tillbaka på räntor runt 2% tror ni? Vilket år talar vi om? Kanske 2025-2026?

När kan vi vara tillbaka på räntor runt 2% tror ni? Vilket år talar vi om? Kanske 2025-2026?
En gissning fr min sida är att om räntorna börjar stabilisera sig 2024 och börjar sjunka så tror jag att vi landar på mellan 2-3% 2025 och närmar oss 2 % 2026.
Det finns experter som säger att det kommer ta lång tid tills vi är tillbaka på de räntor vi hade innan kriget i Ukraina etc.
Hur långt är lång tid?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp