Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ägarbyte med kredit kvar på bilen

Tja! Har bara en fråga. Tänkte sälja min bil och har kredit kvar. Går det att göra ägarbyte via appen och sedan betalar av lånet ? Eller måste jag göra det på banken och vänta på de nya papperna ?

Om krediten är knuten på bilen så får du inte sälja den utan att samtidigt lösa den

ska du sälja privat?

Ägarbyte går ej igenom hos transportstyrelsen om inte kreditgivaren godkänner det.
Det lär dom knappast göra om det finns en skuld kvar och ingen kontakt tagits med dom innan. Vet ej hur appen beter sig men det borde säga stopp även där.
Skickar man in papper på ägarbyte kommer nya ägaren få ett brev hem som informerar att ägarbyte ej kan göras då det finns en kreditskuld mm.

- Betala av krediten och sälj när det är gjort
- Gör hela affären på banken och betala av krediten (förutsatt att priset täcker krediten)
- Köparen tar över krediten
- Sälja till en bilhandlare, men du lär få ett rejält underpris

Det är alternativen jag kommer på.

Okej tack för hjälpen , då känns det smidigare att betala av och vänta på nya ägarpapper.

Okej tack för hjälpen , då känns det smidigare att betala av och vänta på nya ägarpapper.
Jag tror inte du ens behöver nya papper, när kredit är betald rapporterar kreditgivaren in det.
på Car.info om du knappar in regnr. ser du också om och när krediten uppstod samt avslutades.

Det genereras nya ägarpapper automatiskt när krediten löses

Jag har sålt bil med kredit på. Och då tog jag med köparen och både provkörde utanför bilaffären sedan när hon skulle köpa den betalade hon inne på bilaffären så kunde de intyga att krediten löstes på bilen!

Jag hade aldrig köpt bil utan att få intyg på att krediten är löst

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp